CONVERSION

transmutation from 3D animations to 2D prints

CONVERSION -  [kənˈvəː(r)ʃən] s

transformation, change, transmutation, commutation

I use 3d not only for animations but also for visualizing ideas and when I lost the red line and ended up with something totally different, the idea of the conversion was born from. The process combines digital and analog techniques, simplified as "from 3D to 2D" and is a mixed reality project (MR), that allows me to create printings of abstract shapes and forms, morphing into typography and fineart illustrations. 

So here’s the story of "CONVERSION": 

When I scrolled threw the archives of 3D animation projects, I tumbled upon a sketch of cloned splines and somehow this caught my attention. 

 

I started fooling around with the cloner settings, duplicating and rotating multiple clones in combination with the lights and hard shadows and what I saw was the beauty of abstract typography. Now when your eyes stuck on the animations running on the monitor, it remains a temporary eyecandy which disappears once you switch off the computer. 

 

But by the conversion process, I found a way of turning the digital fadeaway into a everlasting analogue beauty.

With the use of Photoshop I transformed screenshot renderings into letters, traced them into vector graphics and sent them to my Axidraw Penplotter and the ABC started to come alive. I call this method CONVERSION, a transmutation from 3d to 2d which is  a transformation from a virtual digital image to a tangible analog drawing.

 

For the first series which ended up in an entire ABC, it took me more than 10 days with the Molotow blackliner fineliners, precisley redrawing the vector-lines on paper and as each letter took about 45 minutes to print, you can imagine it was a long way to the final poster . print result.

During the printing process I used the time to extract even more graffiti style 3d animations and fooled around with remixing them before grabbing single stills to create new 2d graphics, which later were of great use to experiment with plotting different colored acrylics on vinyl sleeves.

In a second step I picked out single letters for printinting on vinyl sleeves, where I started with combinations of contrasting colors, liquid chrome and different pencil-sizes.

 

During this process another typography came to live where I tried focusing more on linear arrangements, still going for an entire ABC series, less abstract and also much quicker in terms of plotting time. The entire CONVERSION series is work in progress and kind of open end as there are so many options in terms of combinations, repetitions, color choices and material mixtures. 

So to say: the Conversion has just begun.

CONVERSION -  [kənˈvəː(r)ʃən] s

transformation, change, transmutation, commutation

 

Ich verwende 3D Programme nicht nur für Animationen sondern auch für die Visualisierung von Ideen. Als ich irgendwann den roten Faden verlor und durch zufall über etwas völlig Anderes stolperte, entstand die Idee zu "CONVERSION". Der Prozess kombiniert digitale und analoge Techniken, vereinfacht beschreibbar als "von 3D nach 2D", und ist ein Mixed-Reality-Projekt (MR), mit dem ich Drucke abstrakter Formen erstellen kann, die sich in Typografie und Illustrationen verwandeln.
 

Die Story hinter  "CONVERSION":

Als ich durch die Archive von 3D-Animationsprojekten scrollte, bin ich auf eine Skizze geklonter Splines gestoßen, und irgendwie hat das meine Aufmerksamkeit erregt.

Ich fing an, in 3D mit Kloner Einstellungen herumzuspielen, mehrere Klone in Kombination mit den Lichtern und harten Schatten zu duplizieren und zu drehen, und was ich sah, war die Schönheit abstrakter Typografie. Wenn man nur auf den Monitor starrt, bleiben Animationen eine vorübergehende Augenweide, die erlischt, sobald man den Computer ausschalten.

Durch den Konvertierungsprozess habe ich einen Weg gefunden, das digitale Fadeaway in eine immerwährende analoge Schönheit zu verwandeln.

Mit Photoshopwandelte ich Screenshot-Renderings in Buchstaben um, evktorisierte sie, um das Ergebnis an meinen Axidraw Penplotter  zu schicken und das digitale ABC wurde lebendig. Ich nenne diese Methode CONVERSION, eine Transmutation von 3D zu 2D, die eine Transformation von einem virtuellen digitalen Bild zu einer greifbaren analogen Zeichnung darstellt.

Für die erste Serie, die in einem ganzen ABC endete, habe ich mehr als 10 Tage mit den Molotow Blackliner-Finelinern gebraucht, um die Vektorlinien auf Papier präzise  zeichnen zu können und da jeder Buchstabe ungefähr 45 Minuten zum Drucken brauchte, war es ein langer Weg bis zum kompletten Poster Druckergebnis.

Während des Druckvorgangs nutzte ich die Zeit, um noch mehr 3D-Animationen im Graffiti-Stil zu extrahieren und nahm daraus einzelne Standbilder, um neue SVG 2D-Grafiken zu erstellen, um mit dem Plotten verschiedenfarbiger Acrylfarben auf Vinylhüllen zu experimentieren.

Im zweiten Schritt suchte ich einzelne Buchstaben zum Drucken auf Vinylhüllen aus, bei denen ich mit Kombinationen aus Kontrastfarben, flüssigem Chrom und verschiedenen Bleistiftgrößen begann.

Während dieses Prozesses entstand eine andere Typografie, in der ich versuchte, mich mehr auf lineare Anordnungen zu konzentrieren, wobei ich immer noch eine ganze ABC-Serie verwendete, weniger abstrakt und auch viel schneller in Bezug auf die Plotzeit.

Die gesamte CONVERSION-Serie ist sozusagen mit offenem Ende, da es so viele Optionen in Bezug auf Kombinationen, Wiederholungen, Farbauswahl und Materialmischungen gibt.

CONVERSION - THE TRAILER

The proccess of creating  abstract typography 

THE INSPIRATION

The 3D Spline sketch with which everything started

In the image above you can see 11 spline drawings cloned and rotated, combined with lights and soft/hard shadows. Now depending on the camera perspective, the objects started to  create a look of abstract typography to me. In the conversion process, I started to take screenshots of the rendered scenes and first imported those in Photoshop where snippets of the scenes created overlapping formations that helped to create an entire ABC typo. These single letters were then exported to Illustrator, where I traced them into vector graphics. This way I was able to reduce fillings and work with the outlines of the vecor graphics as this is what works best with a penplotter.

 

The image below shows the process from a 3D rendering to a final traced SVG vector.

I used the steps of this process later on to create mixed media illustrations by the combination of original 3D rendering-printings and penplotted linedrawings of the same scene on top of it. With this style, Mixed Reality illustrations of analog and digital technique came alive. 

FROM 3D TO SWG VECTORS

Sample of the conversion process before penplotting

GALLERY 1 - ABC STYLE 1

CONVERSION - WORK IN PROGRESS

GALLERY 2 - SINGLE LETTERS ON VINYL SLEEVES

CONVERSION - WORK IN PROGRESS

CREDITS:

Concept: Chris Noelle 

Visuals and Prints: Chris Noelle

Soundscapes: Chris Noelle

Exhibition: MARCH 2020 Solo exhibition at Lichtbogen334, Vienna

GALLERY - ABC STYLE 2

CONVERSION - WORK IN PROGRESS

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