SONIC DEGREES OF FREEDOM

INTERACTIVE ROBOTIC AV INSTALLATION - 09.2016

The interactive robotic AV-installation SONIC DEGREES OF FREEDOM was exhibited for the first time atArs Electronica Festival 2016.

We used the KUKA IWAA robot as the centerpiece of this audiovisual installation.

The robots seven axis movements produce varying current-consumption.

The different tensions are transferred to an analogue modular synthesizer to create soundscapes relying on the robots choreography. The robot has a learning function so visitors can record their own choreography. 
In a second step we embedded a speed control on a touch-monitor for each of the seven axis so the recordings get modulated and transform themselves into renewed the original recordings into a permanently evolving movement.

The so produced soundscapes triggered a second computer which we used to generate waveline-visuals in realtime. The wavelines on the mapping installation - which consists of 900 styrofoam cutted cubes, splitted into three main panels in the installation - are live-visuals and give the visitor a direct visible feedback of his collaboration while teaching the IWAA robot new movements.

To put it in a simple phrase - with SONIC DEGREES OF FREEDOM we´ve managed to generate an interactive audiovisual circuit from the digital to the analogue back to the digital world.

Die interaktive Robotik AV-Installation SONIC DEGREES OF FREEDOM wurde erstmals beim Ars Electronica Festival 2016 ausgestellt.
Als Herzstück dieser audiovisuellen Installation haben wir den KUKA IWAA-Roboter verwendet.
Die Sieben-Achsen-Bewegungen des Roboters erzeugen  unterschiedlichen Stromverbrauch.

Die unterschiedlichen Spannungen werden auf einen analogen modularen Synthesizer übertragen, um Klanglandschaften zu schaffen, die auf der Roboterchoreographie basieren.

Der Roboter verfügt über eine Lernfunktion, sodass Besucher ihre eigene Choreografie aufnehmen können.
In einem zweiten Schritt haben wir für jede der sieben Achsen eine Geschwindigkeitssteuerung auf einem Touch-Monitor eingebettet, so dass die Aufnahmen moduliert werden und sich in erneuerte Originalaufnahmen in eine sich ständig weiterentwickelnde Bewegung verwandeln.

Die so produzierten Soundscapes triggerten einen zweiten Computer, mit dem wir livegenerierte Visuals in Echtzeit erzeugen konnten. Die Wellenlinien auf der Mapping-Installation – die aus 900 Styropor-Würfeln besteht, die in der Installation in drei Hauptfelder aufgeteilt sind – sind Live-Visuals und geben dem Besucher ein direkt sichtbares Feedback seiner Zusammenarbeit, während er dem IWAA-Roboter neue Bewegungen beibringt.

 

Kurz gesagt: Mit SONIC DEGREES OF FREEDOM ist es uns gelungen, einen interaktiven audiovisuellen Kreislauf von der digitalen über die analoge zurück in die digitale Welt zu generieren.

GALLERY

FROM THE EXHIBITION @ ARS ELECTRONICA FESTIVAL 2016

The interactive robotic AV-installation SONIC DEGREES OF FREEDOM was exhibited @Ars Electronica Festival 2016. We used the KUKA IWAA robot as the centerpiece of this installation. The robots seven axis movements produce varying current-consumption. The different tensions are transferred to an analogue…
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THE TEASER

EDIT BY TOFA

THE CREATORS

INTERVIEWS - BEHIND THE SCENE

CREDITS

TEAM

Concept / Idea / Realization: Johannes Braumann, Chris Noelle, Michael Schweiger

 

Johannes Braumann heads the laboratory for creative robotics at UfG Linz and co-founded Robots in Architecture.

Michael Schweiger is a professional sound artist and sonic thinker and leads the K2 Soundstudio at UFG Linz.

Chris Noelle is a multimedia artist and active in the fields of projection mapping, interactive design and lightpainting.
 

Supported by KUKA Robotics CEE, Kunstuniversiät Linz / Soundstudio K2, RWTH Aachen
The chair for Individualized Production in Architecture at RWTH Aachen explores new robotic applications in the fields of design and construction, development of the data glove by Gernot Sümmermann.

 

Master of Robots: Johannes Braumann
Realtime Mapping of Sound related Visuals and Setdesign: Chris Noelle
Sounddesign, Soundscape, Title-Idea: Michael Schweiger