PENPLOTTER LIGHT PAINTING
The artbook Tracing the Line - the art of drawing machines and pen plotters, which was published by Vetro Editions in November 2023, presents over 100 international artists with their penplotter work and my work on light painting illustrations created with the penplotter is part of this outstanding book project with a full double page.
I had the idea of further developing the A1 Axidraw pen plotter as a cross-media interface in mid 2020. With the use of a touch-sensitive fiberglass pen, the function of plotting was literally completely redefined, because illustrations are usually created from vector data and printed on paper.
My experimental research approach gave rise to the idea of developing a touch-sensitive glass fiber pen that starts to glow when touching the glass plate. A camera is installed under the glass plate, which takes a long exposure from the printing in bulp mode. Every time the pen touches the glass plate, the light turns on, leaving a fine line of light in the exposure. While the plotter arm is moving, you can not only draw with white, but also change the color by using different colored foils - which you hold between the pen and the glass plate during the printing process. But you can also influence the fine lines by using drops of water on the glass to cause great distortion effects.
Depending on the complexity, such a print takes between 1-20 minutes and the prints can also be transformed into abstract geometric vector plot photographs through analogue prism filters on top of the camera lens.
Mit dem neuen Buch Tracing the Line - the art of drawing machines and pen plotters, das im Vetroeditions Verlag November 2023 erscheint, werden über 100 internationale Künstler mit ihren Penplotter-Arbeiten vorgestellt und meine Arbeit an Light Painting Illustrationen ist mit einer Doppelseite Teil dieses herausragenden Buchprojekts.
Die Idee, den A1 Axidraw Penplotter als crossmediale Schnittstelle weiter zu entwickeln hatte ich Mitte 2020. Mit dem Einsatz eines touchsensitiven Fiberglas Stiftes wurde die Druck-Funktion des Plottens neu definiert, denn normalerweise entstehen aus den Vektordaten Illustrationen mit Stiften.
Durch meinen experimentellen Forschungsansatz kam ich auf die Idee, einen berührungsempfindlichen Glasfaserstift zu entwickeln, der beim Aufsetzen auf eine Glasplatte anfängt zu leuchten. Unter der Glasplatte wird eine Kamera installiert, die im Bulp Modus eine Langzeitbelichtung des Druckvorgangs aufnimmt. Jedes Mal, wenn der Stift also die Glasplatte berührt, schaltet sich das Licht ein und hinterlässt eine feine Linie aus Licht in der Belichtung. Während sich der Plotterarm bewegt, kann man dabei nicht nur mit Weiß zeichnen, sondern durch den Einsatz von verschiedenen Farbfolien - die man im Druckvorgang zwischen Stift und Glasplatte hält - auch die Farben beeinflussen und ändern. Auch Wassertropfen auf dem Glas können hier zu tollen Verzerrungen der Fineline-Bilder führen.
Je nach Komplexität dauert der Druck zwischen 1-20 Minuten und die Drucke können darüber hinaus auch durch analoge Prismenfilteraufsätze auf dem Kameraobjektiv zu abstrakten geometrischen Vektor-Plot-Fotografien transformiert werden.